Avatar
20 February 2018 - Jorrit Spee plaatste:

Enquête GGZ-crisisdiensten

Goedendag,

Mijn naam is Jorrit Spee en ik ben bij Zorg-IT adviesbureau Beter Healthcare werkzaam als manager van de unit Care, die zich richt op de GGZ, FZ, VVT en Gehandicaptenzorg.

Ik heb bemerkt dat de informatievoorziening in veel GGZ-crisisdiensten (PAAZ’en, PUK’en en andere GGZ-afdelingen die te maken hebben met crisis) niet in alle gevallen goed aansluit bij de specifieke processen van een GGZ-crisisdienst. Beter Healthcare heeft zich ten doel gesteld de informatievoorziening op de GGZ-crisisdiensten in Nederland verder te verbeteren. Hierbij willen wij graag gebruik maken van uw input.

De input betreft 2 onderwerpen:

1. Een opgave van de gebruikte (epd-)systemen in de GGZ-crisisdienst

2. Een opgave van de tijd die wekelijks wordt besteed aan het geplaatst krijgen van patiënten bij collega-instellingen

U kunt uw input geven via de volgende link: https://goo.gl/forms/sxrG6Sta5DYWdbuj2. Het invullen van de vragenlijst kost 5 minuten van uw tijd. Door mee te doen aan dit onderzoek helpt u mee aan het verbeteren van de infromatievoorziening voor GGZ-crisisdiensten.

Hieronder worden beide onderwerpen nader toegelicht:

1. Een opgave van de gebruikte (epd-)systemen in de GGZ-crisisidienst

De input aangaande de gebruikte (epd-)systemen zal worden gebruikt voor het maken van een overzicht van gebruikte (epd-)systemen binnen GGZ-crisisdiensten. Beter Healthcare wil jaarlijks een overzicht van epd-systemen in de ggz (link) publiceren. 

2. Een opgave van de tijd die wekelijks wordt besteed aan het geplaatst krijgen van patiënten bij collega-instellingen

Beter Healthcare is benaderd door Nictiz om te onderzoeken in hoeverre het Acuut Zorgportaal, dat nu in diverse trauma-regio’s wordt gebruikt voor het efficiënt en effectief geleiden van somatische acute zorg-patiënten naar zorgaanbieders, relevant is voor de GGZ. Uit enkele gesprekken met PAAZ-managers is al gebleken dat zij herkennen dat er wekelijks veel tijd wordt besteed aan het bellen met collega-instellingen in de regio wanneer een externe plek moet worden gevonden voor een ggz-patiënt. Wanneer het Acuut Zorgportaal door de verschillende GGZ-aanbieders binnen een regio zou worden gebruikt, kan deze ‘bel-tijd’ worden geminimaliseerd. Beter Healthcare wil graag kwantificeren hoeveel tijd er nu wordt besteed aan dit ‘rondbellen’ om te kunnen onderzoeken of het invoeren van een hulpmiddel zoals het Acuut Zorgportaal voor de GGZ interessant kan zijn.

Alvast hartelijk bedankt voor uw input. Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan kunt u mij te allen tijde benaderen via jorrit.spee@beterhealthcare.nl.

Om te kunnen reageren dien je geregistreerd en ingelogd te zijn. Klik hier om in te loggen. Ben je nog geen lid van GGZ connect dan kun je je hier gratis registreren.