Avatar
22 januari 2018 - Niels Schepers plaatste:

Innovatie Uitgelicht: Agressietraining voor tbs-patiënten met behulp van Virtual Reality

Stel je voor: je komt uit de kroeg en je vergeet je jas. De uitsmijter laat je vervolgens niet meer binnen, omdat de kroeg gesloten is. Vervelend natuurlijk, maar je houdt je agressie onder controle. Voor sommige tbs-patiënten is dat moeilijk. Daarom geeft Stéphanie Klein Tuente (29, UMCG) behandelaars van tbs-patiënten agressietraining met behulp van virtual reality (VRAPT).

In de virtuele wereld oefenen de patiënten met lastige situaties in bijvoorbeeld de supermarkt, de kroeg of een café, zodat ze leren omgaan met hun agressie en impulsen"In de streng gecontroleerde omgeving van de tbs-kliniek is het moeilijk om deze situaties na te bootsen. Met een vr-bril op kan dat veel beter dan in een gewoon rollenspel", zegt Stéphanie.

Met een vr-bril op en een controller in de hand bewegen de patiënten zich in de virtuele maatschappij. De behandelaar maakt de situaties steeds uitdagender. De uitsmijter gaat bijvoorbeeld steeds bozer kijken en laat andere mensen wel gewoon binnen.

De patiënt moet steeds proberen zijn agressie onder controle te houden om zo aan de 'echte' wereld te wennen. Het gaat hierbij om fysieke, psychologische en verbale agressie. "Ik kan nu beter mijn grenzen aangeven in de kliniek, zonder gelijk te gaan vechten", vertelt een tbs-patiënt tegen Stéphanie.

Het doel van dit onderzoek is: onderzoeken of deze VRAPT ervoor zorgt dat mensen meer controle krijgen over hun eigen agressie en agressie van anderen kunnen afwenden. 

Partners
Rijksuniversiteit Groningen; UMCG; TU Delft; CleVR B.V.; Universiteit Tilburg; FPC Van Mesdag; FPC De Kijvelanden; FPC Pompestichting; FPC De Rooyse Wissel

Bron: NOS.nl

Om te kunnen reageren dien je geregistreerd en ingelogd te zijn. Klik hier om in te loggen. Ben je nog geen lid van GGZ connect dan kun je je hier gratis registreren.